lauantai 22. marraskuuta 2014

Hyvänyön musiikki - Lauantai 22.11.2014



Lauantain Hyvänyön musiikki: Gabriel Fauré - Pavane in F-sharp minor, Op. 50.
Pavane F-molli, Op. 50, on teos orkesterille tai valinnaisesti kuorolle, jonka on säveltänyt ranskalainen säveltäjä GabrielFauré (12.5.1845 – 4.11.1924). Teos  on  sävelletty vuonna 1887. 

Sävellys saa rytminsä hitaasta espanjalaisesta hovitanssista, jolla on sama nimi. Pavane virtaa vuoroveden tavoin harmonisiin ja melodisiin huipentumiin, loihtien viileää, hieman piinaavaa Belle Epoque eleganssia. Teos on sävelletty vain pienelle orkesterille, joka koostuu jousista ja kahdennetuista huiluista, oboeista, klarineteista, fagoteista ja käyrätorvista.Tyypillinen Esitys kestää noin seitsemän minuuttia.

Tämä teos esitetään Jyväskylä Sinfonian toimesta Ke 3.12.2014 klo 19 Jyväskylän teatteritalolla konsertissa nimeltään

TOUR DE FRANCE

Moshe Atzmon, kapellimestari
Lily-Marlene Puusepp, harppu
Ohjelma:
Georges Bizet: Sinfonia nro 1
Claude Debussy: Pyhä ja maallinen tanssi
Maurice Ravel: Johdanto ja allegro harpulle, huilulle, klarinetille ja jousille
Gabriel Fauré: Pavane
Claude Debussy: Pieni sarja
Hope You Enjoy

Perjantain 21.11.2014 Hyvänyön musiikki - Ivry Gitlis



Perjantain 21.11.2014 Hyvänyön musiikki koostuu yli tunnin (1:14:33) pituisesta kokoelmasta kaunista viulumusiikkia. Esittäjinä ovat Ivry Gitlis, viulu ja Shigeo Neriki, piano. Äänite syntyi heinäkuussa 1985 (Ivryn ollessa silloin 63 vuotias) Tokiossa, konserttisalissa nimeltään ARAKAWA PUBLIC HALL.
FULL ALBUM, Total Time: 74.33 min. [HD]
[ CD - DDD - EMI-Classics - 1985 ]
Seuraavat teokset tulevat kuulolle,kun käynnistät videon:
00:00 1 - POLDINI : Poupée valsante
02:32 2 - Claude DEBUSSY : La fille aux cheveux de lin
05:02 3 - Anton DVORAK : Humoresque
08:38 4 - Sergueï RACHMANINOV : Marguerite
11:50 5 - KREISLER : Caprice viennois
15:55 6 - Ernest BLOCH : Nigun, Improvisation ( "Baal Shem")
21:56 7 - DVORAK : Les chansons que ma mère m'apprenait Op.55
24:50 8 - Piotr Ilitch TCHAÏKOVSKI : Mélodie Op.42
28:29 9 - WIENIAWSKI : Capriccio-valse Op.7
35:32 10 - KREISLER : Liebesleid
39:49 11 - Trad. : Londonderry Air
44:08 12 - DINICU : Hora Staccato
46:28 13 - Jules MASSENET : Méditation de Thaïs
51:00 14 - PAGANINI : Cantabile
54:55 15 - TCHAÏKOVSKI : Valse sentimentale Op.51 N°6
57:28 16 - KREISLER : Schön Rosmarin (2.00)
59:32 17 - Felix MENDELSSOHN : Sur les ailes du chant Op.34
1:03:12 18- RAVEL: Pièce en forme de Habanera
1:06:05 19- SARASATE : Airs bohémiens Op.20

Wikipedia kertoo seuraavaa viulutaiteilijasta Ivry Gitlis (hepreaksi ‏עברי גיטליס‎, syntynyt 22. elokuuta 1922, Täytti viime elokuussa 92 vuotta). Hän on on israelilainen viulisti.
Gitlis syntyi Haifassa etnisesti venäläisille vanhemmille. Hän aloitti viulunsoiton 5-vuotiaana ja piti ensimmäisen konserttinsa 10 vuoden iässä. Hän pääsi Pariisin konservatorioon ja sai opetusta muiden muassa Carl Fleschiltä, George Enesculta ja Jacques Thibaud'lta.

Gitlis on esiintynyt mm. New Yorkin filharmonikkojen sekä Berliinin filharmonikkojen kanssa ja saavuttanut levytyksillään kansainvälistä arvostusta. Alban Bergin viulukonserton (Enkelin muistolle) levytyksellään hän voitti Ranskassa Grand Prix du Disquen; Bruno Maderna kirjoitti Piece for Ivryn hänelle, ja vuonna 1972 hän piti Iannis Xenakiksen Mikkan kantaesityksen.

Ivry Gitlis on nykyisin UNESCO:n hyvän tahdon lähettiläs. Hän julkaisi vuonna 1980 kirjan L’âme et la corde.

Shigeo Neriki on japanilainen pianotaiteillija, joka aloitti pianonsoiton jo kolmevuotiaana. Hän toimii tällä hetkellä paitsi esiintyvänä taiteilijana, myös opettajana.
Pianisti Shigeo Neriki  häikäisi yleisön ja kriitikot neljällä mantereella,  resitalistina, orkesterin solistina ja kamarimuusikkona. Hän saapui Yhdysvaltoihin opiskelemaan professori György Sebokin johdolla Indianan yliopistoonvuonna 1971.

Ensimmäisestä palkituista esityksistä lähtien biennaalin (pianokilpailu Tucson vuonna 1976, ja Three Rivers pianokilpailu Pittsburghissa vuonna 1979) Mr. Neriki ura on kukoistanut. Näihin kuuluvat solistiesitykset Yhdysvaltojen kuuluisimpien solistina: Boston Symphony, Chicago Symphony, Denver Symphony, Pittsburgh Symphony, Minneapolis Symphony Orchestra ja National Symphony in Washington DC. Yhdysvaltojen ulkopuolella hän on ollut solistina seuraavien sinfoniaorkestereiden solistina: Orchesta sinfonica Nacional Mexico City, Radio Orchestra de France, NHK Symphony mukaan lukien kaikki kotimaansa Japanin johtavat sinfoniaorkesterit.

Toivottavasti vaivut makoisaan ja virkistävään uneen näiden sävelten myötä ja heräät uuteen aamuun iloisena ja tarmokkaana!

perjantai 21. marraskuuta 2014

Hyvänyön musiikki to 20.11.2014



Nyt kuuntelemme Hyvänyön musiikkina torstain 20.11.2014 Jyväskylä Sinfonian loistavan solistin, Nemanja Radulović’in esittämänä - Dvořák "Songs My Mother Taught Me" - ”Laulut, jotka äitini minulle opetti”

                        http://www.youtube.com/watch?v=yOjm9N93Qms#t=37
Nemanja Radulovic alkoi opiskella viulunsoittoa vuonna 1992. Hän sai 1996  Belgradin kaupungin myöntämän le Prix d'Octobre pour la musique -palkinnon ja vuonna 1997 Serbian tasavallan opetusministeriön myöntämän erikoispalkinnon "Talent 1997 ". Hän jatkoi musiikin opintoja Saarbrückenin konservatoriossa Joshua Epsteinin johdolla vuonna 1998, ja Dejan Mihailovicin johdolla vuonna 1999 Belgradissa. Neljätoistavuotiaana hän muutti Ranskaan, jossa hän täydensi opintojaan Pariisin konservatoriossa Patrice Fontanarosan johdolla. 


Vuonna 2006 hän korvasi lyhyellä varoitusajalla Maxim Vengerovia Beethovenin konserton esityksessä. Hän soittaa Jean-Baptiste Vuillaume viulua, joka on rakennettu vuonna 1843.


Torstai-illan konsertti oli aivan uskomaton taidonnäyte tältä 29-votiaalta ”aikamme Paganinilta”. Samanlaista tulkintaa Tsaikovskin viulukonsertosta saa hakea. Kaikki pienimmätkin vivahteet tulivat niin vahvoina kuin toivoa sopii; herkimmät pianissimot, valtavat crescendot ja suunnattoman nopeat juoksutukset loivat aivan satumaisen tunnelman.

Ulkoinen habitus voisi kuvastaa enemmän jotain rockmuusikkoa, kuin vakavasti otettavaa konserttimusiikin esittäjää, positiivisessa mielessä tietenkin. Kaikki eleet ja liikehdintä olivat suoraa synkronointia musiikkiin, no ehkä spontaaneja jalan tömähdyksiä lukuun ottamatta. Eivät ne tömähdykset kuitenkaan esitystä haitanneet.
Ville Matvejeff

Ville Matvejeff suoriutui loistavalla tavalla orkesterin luotsaamisessa; puhaltimien soolo-osuuksissa hän antoi riittävästi tilaa herkutteluun kahlitsematta oboistin, huilistin ja monen muun muusikon hienoissa solistisissa osuuksissa. Orkesteri suoriutui todella hienosti omassa tehtävässään, mistä tietysti kiitos kuluu Villen innostavalle ja vapauksia antavalle, mutta tarkalle johtamiselle.
Meillä on todella hieno tiimi täällä Jyväskylässä tekemään suuren luokan musiikillista taidetta. Olisipa vain se oikea esityspaikka, niin Jyväskylä Sinfonialla olisi kaikki edellytykset maailmanluokan taiteen tekemiseen.